Dutch Dairy Propaganda
How the Netherlands became a major dairy country through government campaigns
Introductie
Hallo studenten, welkom bij Netjes Nederlands. Vandaag in deze nieuwe aflevering gaan wij praten over iets waar ik echt van hou, kaas. Ik doe overal kaas op, op mijn brood, op mijn spaghetti, zelfs in mijn soep. En het past ook echt bij Nederland. Nederland is echt een melkland. Iedereen kent natuurlijk Gouda Kaas. Dat is over heel de wereld bekend.
Maar bijna niemand spreekt het goed uit. Amerikanen zeggen vaak "gooda cheese", maar in het Nederlands zeggen we Gouda van de stad Gouda. Maar wist je dat Nederland niet altijd zo'n groot melkland is geweest? Dat is pas later gekomen en dat verhaal ga ik jullie vertellen in deze video. Hoe is Nederland zo'n groot melkland geworden en welke problemen heeft dat veroorzaakt?
Het Begin: Propaganda in de Jaren 30
Laten we beginnen. Je zag het vast al in de titel van deze video. Nederland is een groot melkland geworden door propaganda. Propaganda in de jaren 30. De overheid richtte toen een speciale organisatie op, genaamd het crisis zuivelbureau. Ja, dat klinkt heel serieus, hè? Ja, hun taak was om melk en kaas heel populair te maken.
Dus wat zij deden waren tentoonstellingen organiseren, kookdemonstraties, speciale zuiveldagen en ze maakten folders met recepten. Maar dat is nog niks. De echte propaganda begon pas in de jaren 50. Toen wilden ze melk stimuleren op school.
Schoolmelkprogramma's
Dus kinderen kregen melk in de kantine, melk in de les. En dit stopte niet alleen bij Nederland. Ook in België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk tot aan Japan werd deze melk uit Nederland gepromoot. En de scholen, zij kregen geld van de overheid om melk te kopen en aan de kinderen te geven.
Dus kinderen van jongs af aan dronken al veel melk. Deze actie werd niet alleen ondernomen om te zorgen dat de kinderen de hun toekomende melk ook werkelijk krijgen, maar ook omdat verstrekking regelmatig op hetzelfde uur de beste resultaten afwerpt. De betaling geschiet naar draagkracht terwijl min vermogenden gratis geholpen worden.
Melk als Energiedrank
Maar wacht, dit is nog niet alles. Je kent wel de energiedrankjes. Red Bull, Monster. Nou, melk werd gepresenteerd als iets als dat, een soort energiedrankje. Ze maakten constant reclames, commercials voor het drinken van melk als een soort sportdrank. Ze zeiden: "Melk geeft je kracht, melk geeft je energie." En daardoor was het dé sportdrank.
De Melkbrigade
En toen kwam er iets heel bijzonders. Er werd een organisatie opgericht genaamd De Melkbrigade. Dit was een club voor kinderen die elke dag melk dronken en dit had veel voordelen. Als lid van de melkbrigade kon je kaartjes krijgen naar Ouwehands Dierenpark, naar de Efteling. En nou ja, als ik een kind was in deze tijd zou ik ook wel lid worden van De Melkbrigade. Want de Efteling is echt een aanrader.
Het werkte heel erg goed. Het was populair. Binnen een half jaar waren er 320.000 leden. In de jaren 90 kwamen er hippe tv reclames met popmuziek en de slogan "melk, de witte motor".
Internationale Uitbreiding
En deze propaganda bleef niet alleen in Nederland. Bijvoorbeeld in Frankrijk steeg de export van 7 miljoen kilo in 1965 naar 22 miljoen kilo in 1975. En ze hadden iets heel slims bedacht om de kaas te promoten in Frankrijk. Ze gebruikte deze slogan: La Hollande, l'Autre Pays Du Fromage of in het Nederlands: "Nederland, Het Andere Kaasland."
Dat werkte goed, want Fransen zijn trots op hun kaas. Maar Nederlandse kaas vonden ze ook lekker. En zo werd Nederland een echt melk en kaasland.
Gezondheidsproblemen en Gevolgen
Maar er waren ook problemen. In de jaren 70 kregen veel mensen hart- en vaatziektes omdat melk veel vet bevat. Hun cholesterol ging omhoog en daardoor gingen mensen meer magere melk drinken. Toch blijft Nederland echt bekend als een kaasland.
In Duitsland kennen mensen Frau Antje en in andere landen kennen ze het Kaasmeisje. Allemaal symbolen van de Nederlandse melkpropaganda. Na Duitsland is Nederland ook de grootste exporteur van kaas in de wereld en wereldwijd drinken kinderen melk op school. Dit zijn de resultaten van de Nederlandse melkpropaganda.
Conclusie
Netjes, ik hoop dat je vandaag iets nieuws hebt geleerd. En als je op zoek bent naar een Nederlands leraar, ik geef één op één lessen. Op dit moment heb ik nog beschikbare tijden voor nieuwe studenten, dus wees er snel bij. Ga naar netjesnederlands.nl, link in de omschrijving en plan een gratis proefles met mij in. Oké, dat was het. Heel erg bedankt voor het kijken en tot de volgende keer. Doei doei.